“צלול”, החברה להגנת הטבע, ואדם, טבע ודין, פנו לשר התיירות, יואל רזבוזוב, ראש עיריית אילת, אלי לנקרי ולמינהל התכנון במשרד הפנים, בבקשה לעצור את העבודות בטיילת באילת ולשקול מחדש את המשכן של העבודות. “אילת מושכת אליה תיירים ומבקרים, לא בזכות משטחי בטון אינסופיים, על חוף הים, אלא בגלל מי המפרץ הצלולים ושונית האלמוגים המרהיבה שבהם. העבודות מבוססות על תכניות ישנות, שאינן לוקחות בחשבון את רגישותו של מפרץ אילת”, כתבו מנהלי הארגונים, מנכ”ל “צלול”, מור גלבוע, מנכ”ל אט”ד עו”ד עמית ברכה, ומנכ”לית החברה להגנת הטבע, עו”ד איריס האן.
במכתבים כתבו הארגונים, שהם מבקשים לעצור את העבודות המבוצעות בימים אלה בחוף הצפוני של אילת, למנוע את המשכן בחוף הדרומי ולמנות צוות בדיקה, שיבדוק את התאמתן לחופי אילת. לדבריהם, משרד התיירות הוא הגורם המממן עבודות אלה, שעלולות לפגוע פגיעה אנושה בחופי אילת ובשונית האלמוגים, ולכן מן הראוי, שיהיה מודע לנזק הגדול שהן גורמות, ולפעול למניעת.
עוד כתבו: “העבודות המבוצעות והמתוכננות בסמוך לקו המים, בעלות של כ – 400 מיליון שקל, מבוססות על תכניות משנות ה-80′, שאינן לוקחות בחשבון את רגישותו של מפרץ אילת ואת רגישותה של שונית האלמוגים שהיא הצפונית בעולם, ותהיה האחרונה לשרוד את משבר האקלים, שמשמיד שוניות בכל רחבי העולם. העבודות כוללות משטחי בטון רחבי ידיים, המעוגנים לקרקע, ממש בסמיכות לקו המים, הגורעים שטחי חוף וחול, נטיעה נרחבת של עצים שיזרימו לים חומרי הדברה ודישון והצבת תאורה שתגרום לזיהום אור קשה, שישפיע על החי והצומח שבמפרץ. לא פחות חשוב, העבודות נוגדות את רוחה המיוחדת של העיר, עובדה המעוררת את חמתם של אזרחים רבים.
העבודות נוגדות את רוח מסמך המדיניות לחופי אילת, שמקדמים משרד התיירות, מינהל התכנון ועיריית אילת, להתאמת התכנון לשינויים בתחומי התיירות, המלונאות, התעסוקה והקהילה. לא יעלה על הדעת, שבמקביל לגיבוש מסמך חשוב זה, עיריית אילת תקדם תכניות הנוגדות עקרונות אלה, תוך הסתמכות על תכניות ישנות”.
העיר אילת, היא אתר התיירות השני בחשיבותו בארץ. לאלמוגים שבמפרץ, יש חשיבות עולמית, שלא תסולא בפז. העיר אילת תמשוך אליה תיירים מקומיים וזרים לא בזכות משטחי בטון אינסופיים על חוף הים, אלא בזכות מי המפרץ הצלולים ושונית האלמוגים המרהיבה שבהם. עבודות כפי שמבצעת עיריית אילת, יגרמו לפגיעה אנושה באלמוגים ולפגיעה אנושה בפוטנציאל התיירותי של העיר”, כתבו.
מראש עיריית אילת, לנקרי, ביקשו הארגונים לעצור את העבודות ולשקול מחדש את המשכן. לדבריהם: “העבודות מבוצעות בסמיכות רבה מאוד לקו המים. הן כוללות ביטון רב וחומרי בנייה קשיחים אחרים, עלולות לשנות את כל אופי החופים של העיר ולפגוע גם בים. כלומר, חופי אילת, שכיום מציעים מגוון של חופים אינטנסיביים ואקסטנסיביים, שמירת ערכי טבע ונוף פתוח, עלולים להשתנות למרחב בעל אופי אורבני ובלתי מקיים. בינוי על גבי משאב ציבורי מוגבל ביותר וחסר תחליף – החוף הטבעי, האבן השואבת של אילת, עלולה לפגוע בו אנושות – וכך יפגע היתרון היחסי והערך הייחודי של העיר. טיילת מבונה צריכה להיות רחוקה יותר מקו המים. המשך העבודות בחופים אלו ואחרים עלול לפגוע בציבור גם בעתיד, וכן לגרום למגמה של המנעות מהגעה לנופש בעיר.
“בידך למנוע פגיעה זו! אנו קוראים לך להפסיק את עבודות הפיתוח בחופים ולקיים דיון פומבי יחד עם הציבור בעירך, המתקומם כנגד הריסת המרחב החופי הביתי שלו והפגיעה בעירו כאבן שואבת לתיירות מגוונת. בנוסף, הפגיעה בסביבה עלולה להיות בלתי הפיכה, סביבה מיוחדת שהינה חלק מכח המשיכה התיירותי של העיר”.ל
תשובת עיריית אילת
בתשובתה כתבה עיריית אילת: בימים אלה מבוצעות עבודות לשיקום, שדרוג ופיתוח חופי אילת. מדובר בפרויקט לאומי חסר תקדים שמטרתו למזער את הפגיעה העתידית בנכסי הסביבה והטבע לאורך החופים ורצועצת המים וכן להפוך את החופים לנגישים, אטרקטיביים ובטוחים יותר. זאת מתוך ההכרה, שגם אתם שותפים לה כפי שכתבם במכתבכם, בחישות הים, השוני והמרחב החופי ותרומתו לעיר אילת ושמירתו למען הדורות הבאים.
לאחר שקראתי את מכתבכם והשגותיכום בקפידה, אודא ואתוודא שיש בי פליאה והפתעה מהטענות במכתבכם המתארות מציאות דימיונית שאין בינה לבין התכנון המבוצע בחופים דבר וחצי דבר והן מנותקות מהעובדות בשטח כפי שהיו לפני תחילת העבודות וכפי שאמורות להיות בסיומים, כמו גם, הטענה המופרכת שהעבודות המבוצעות מבוססות על תוכניות ישנות בניגוד למדיניות המעודכנת ואשר מדגישה בעוצמה את הפער העובדתי כאמור.
עבודות השיקום והפיתוח, לא זו בלבד שאינן משנות את אופיים של החופים ומסכנות את הים או גוזלות שטחים מהציבור כנטען במכתבכם, אלא להיפך, הן פותחות את החמים הקיימים ברצועת החוף, מסלקות ומפנות מרכיי סחף אפשרי ומגדלות בצורה משמעותית את שטחי חופי הרחצה והפנאי הפתוחים לציבור, משיבות לחופים את המראה הטבעי הנקי שלם, תוך הבטחת נגישות מרבית של הציבוראל החופים ולארוכם – ודי עם נציין את סילוק גשרוני הברזל הרעועים והחומה/מסלעה בחוף הצפוני שמנעה גישה לחופים והסטת העסקים שהתפשטו על דו המים ומנעו גישה ציבורית חופשית של הציבור לחופים. כל זאת בשילוב ביצוע הגנות ימיות של המבנים והתשתיות. אשר תוכננו באופן מוקפד ומקצועי על ידי מהנדסים מומחים על מנת להבטיח עמידותם בסערות עתידיות, עבודה בקו המים, מבוצעת בהקפדה ותחת פיקוח מירבי”.