במשך שנים התאפיין ניהול המים בצורה בזבזנית בשיטה של "הליכה על הסף" תוך סיכון המשאב. בשנים האחרונות, עם הקמת מתקני ההתפלה, אמנם איום המחסור במים הוסר, אך אין לשכוח - התפלה היא תהליך בזבזני הצורך אנרגייה רבה ולכן יש להמשיך לנקוט במדיניות של חסכון במים, שיקום האקוויפרים ושיקום הבארות, ניצול מיטבי של הקולחים ומניעת הזרמתם לנחלים
משק המים (במיליארד מ"ק בממוצע) נתוני רשות המים 2020
7
כמות הגשם בשנה ממוצעת
5
מתאדים ושבים לאטמוספירה
1.2 – 1.8
מגיעים למאגרי המים ולכינרת
0.2
לים התיכון ולים המלח
הפקת המים נתוני 2021. סה"כ 2,620 מיליארד מ"ק (נתונים: המלמ"ס).
קידוחים
927
מים עיליים
395
המוביל הארצי
218
קולחים
557
התפלה
533
צריכת מים כוללת שנת 2021. סה"כ 2,557 מלמ"ק. כולל קולחים, שפד"ן שטפונות ומליחים. (נתונים: רשות המים)
בית
1,091
חקלאות
1,214
טבע
38,789
שכנים
212,397
על-פי תחזית השירות ההדרולוגי (ד”ר עמיר גבעתי) כמות המשקעים צפויה לפחות ב-3%-8% בשנים הקרובות ביחס לתקופה שבין 1979-2005, כאשר עיקר הפחיתה צפויה באגנים הצפוניים ובהר. נפחי המילוי החוזר באגנים הצפוניים תפחת בטווח של 11%-19%. המודלים מצביעים גם על שינוי ביחס גשם/העשרה/מילוי חוזר. מכאן, ששינוי של 5% בכמויות המשקעים השנתית יגרום לשינוי גדול הרבה יותר בנפחי המילוי החוזר. כלומר – גידול בגירעון. לעומת הפחיתה בגשם, כמות האוכלוסיה צפויה להמשיך ולגדול בשיעור של 1.8% בשנה ואף למעלה מכך.
בעבודה “השפעות שינויי האקלים על מקורות במים בישראל, שפורסמה במגזין “מים והשקיה” באפריל 2022, כותב גבעתי שהמילוי החוזר בין 1993 – 2020 היה 1,198 מלמ”ק בשנה וכי ב-2020 – 2050 המילוי החוזר צפוי להיות 1,014 מלמ”ק בשנה, תוך שונות בין אגנית ברורה. באגן החוף ובגליל המערבי צפויה יציבות בנפחי המילוי החוזר, באגן ירקון תנינים צפויה ירידה מתונה ואילו באגן ההיקוות של הכינרת צפויה ירידה חדה בנפחים.
עוד מצאה העבודה פחיתה צפויה של כחמישה אחוזים בכמויות המשקעים בשקלול הארצי בתקופה של 2020 – 2050 ביחס לתקופה של 1933 – 2020, תוך פחיתה משמעותית יותר באגנים – כינרת וההר. התגובה ההדרולוגית לשינוי האקלים לא צפויה להיות לינארית וצפויה לגרור פחיתה של כ-15% בנפחי המילוי החוזר במערכת הארצית, כאשר באגן הכינרת צפויה פחיתה של כ-20% בנפחי המילוי החוזר על 2050.
ועדות חקירה ודוחות מבקר מדינה
במהלך השנים כתבו מבקרי המדינה שלושה דוחות חמורים והוקמו שתי ועדות חקירה ממלכתיות. במקום נציבות הוקמה רשות, הוקמו מתקני התפלה, אך המחסור נשאר
דו”ח מבקר המדינה 1987 – מבקר המדינה מתריע על מצבו של משק המים. על הדלדלות כמות המים במאגרים, ירידה באיכות המים ועל מערכת ניהול לקויה. מסקנת הדו”ח: “מן הראוי כי שר החקלאות ונציבות המים יפעלו ללא דיחוי להבטחת ניהול יעיל של משק המים, תוך עירנות למתהווה וראית הנולד. כן דרושה פעולה תכליתית לתיקון נזקי העבר. ככל שיוקדם בנקיטת הצעדים – כן ייטב”.
דו”ח מבקר המדינה 1990 – כתוצאה משאיבת היתר ירדו המפלסים במאגרים, הדלדלו לגמרי רזרבות המים וחלה ירידה חמורה באיכות המים”.
דו”ח ועדת החקירה (ועדת ביין) 2010 – “ממשלות ישראל לדורותיהן כשלו באופן מתמשך בניהול משאבי המים, לא נערכו לביצוע פתרונות בדמות התפלה וחיסכון ויצרו מחסור חמור וכן איום ממשי על איכות המים ועל האפשרות לעשות בהם שימוש”. הוועדה המליצה על האצת ההתפלה ועל הקמת מועצה ציבורית למים.
דו”ח הוועדה לביקורת המדינה 2010 – ממשלות ישראל השתמטו מעיסוק יסודי ורציני בבעיות המים ומגיבוש מדיניות מים לאומית; אין בעל בית אחד למשק המים; עתודות המים של ישראל באקוויפר החוף, ההר והכינרת ירדו אל מתחת לקווים האדומים, ניהול בלתי אחראי הביא לשאיבת יתר; מי התהום מזדהמים; אין מדיניות ברורה בתחום החקלאות, השימוש במים מושבים ממליח את מי התהום ועוד.
מתוך דו"ח המבקר 2018
דו”ח מבקר המדינה 69א’ מאוקטובר 2018 קבע, כי רשות המים הזניחה את משק המים והביאה אותו לכלל משבר העלול לגרום לכך שלא יהיו מים בברזים. לדעת המבקר, אין לרשות המים תוכניות אסטרטגיות ארוכות טווח, ושורה של החלטות שגויות הביאו לגירעון של מיליארד מ”ק במקורות המים הטבעיים. משק המים בישראל נמצא זה יותר מארבעה עשורים במשבר מתמשך. ניהולו הלקוי בעבר אף הביא להקמת ועדות חקירה ממלכתיות, ועדת ביין, שמסקנותיה עוגנו בהחלטת ממשלה מאוקטובר 2010. ממצאי דו”ח המבקר העלו, כי רשות המים לא יישמה את החלטת הממשלה ולא מנעה את המשך הפגיעה במשק המים. רשות המים נקטה פעם אחר פעם מדיניות של “הליכה על הסף”, שהתבטאה בהתרת הרסן מייד בסיומה של שנת גשמים ברוכה אחת, תוך התעלמות מהשפעותיהם ארוכות הטווח של השינויים האקלימיים באזור. כדי להתמודד עם האתגרים השונים במשק, על רשות המים, המופקדת על אוצר הטבע החשוב ביותר במדינה, לנקוט מדיניות תכנון בת קַיָימא שתאפשר אספקת מים באיכות, באמינות ובזמינות הנדרשות , ותשמר את מלאי המים הטבעיים כמשאב חיוני של המדינה. ככל שרשות המים תקדים לנקוט את הצעדים הדרושים כן ייטב.
רשות המים אחראית גם לאסדרתם של איגודי ערים לביוב ולפיקוח עליהם. ביקורת בנושא “היבטים בהתנהלות איגודי ערים לביוב, בפיקוח עליהם ובאסדרתם”, העלתה כי נוכח פוטנציאל הזיהום הגדול שיש למתקני טיהור שפכים, על רשות המים להקפיד כי תכנונם של מתקנים אלה יכלול היערכות מראש למניעת זיהום הנגרם מפתרונות הקצה שהיא קובעת, וכי יובאו בחשבון מדיניות הממשלה, צפי הגידול באוכלוסייה, העלויות הגבוהות של מיזמים אלה וחשיבותם מהבחינה הלאומית והסביבתית. נוסף על כך, ממשלת ישראל שמה לה ליעד למצוא פתרון למשבר הדיור באמצעות הסרת חסמים המונעים פיתוח למגורים, כמו היעדר פתרון לטיהור השפכים. ממצאי הדוח מצביעים על כך שהעיכובים הניכרים שחלו בשדרוג ובהרחבה של המט”שים של כמה איגודי ערים לביוב תורמים לעיכוב תוכניות בנייה להקמת מאות יחידות דיור.
המלצות "צלול"
ההמלצות הוצגו בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת בישיבת שדולת המים, בראשות ח"כ יעל פארן, ובוועדה לביקורת המדינה. אימוץ ההמלצות יאפשר חיסכון ניכר, ימנע את חוסר הודאות וידאג לטבע
תכנון תוכניות אב
- לבסס את תוכנית האב למשק המים על תחזית מחמירה של שינוי אקלים קיצוני של הוועדה הבין ממשלתית של האו”ם – IPCC כאשר על ההיערכות להיות על-פי תרחיש RCP 8.5, שהוא תרחיש מחמיר של שינוי האקלים. יש לתכנן את התוכנית תוך התחשבות בצרכי כלל המגזרים (חקלאות, טבע ומגזר עירוני) והצורך לספק מים למדינות שכנות.
- יש לתכנן תוכנית אב לחקלאות הלוקחת בחשבון את שינוי האקלים ואת המחסור במים.
- יש לתכננן תוכנית לשימור האקוויפרים כנכס אסטרטגי וכבלם זעזועים של משק המים.
טיפול במשק הקולחים
- יש להעלות את איכות הקולחים לרמה שלישונית הכתובה בתקנות ואף למעלה מכך לרמה של IDPR Indirect Potable Reuse, המאפשרת שימוש ללא הגבלה (כולל שימוש ביתי).
- יש להקים בדחיפות את מאגרי הקולחים החסרים בכל רחבי בארץ ולמנוע בכך הזרמ קולחים לנחלים. כבר כיום מוזרמים לנחלים ולים כ-40 מיליון מ”ק מים שגורמים לזיהום ונגרעים ממשק המים.
הגדלת ההיצע - נגר עירוני, בארות מזוהמות ועוד
- התייחסות אל הנגר כאל משאב מים שאפשר לנצלו (40 מיליון מ”ק בשנה): עידוד החדרת מי נגר ובנייה משמרת מים. טיפול באיכות הנגר (במיוחד הנגר הראשון אחרי הגשם) כדי למנוע את זיהום הנחלים, הים ומי התהום (להרחבה בנושא הנגר).
- טיפול בבארות מזוהמות שהוזנחו בשנים האחרונות וניצול מימהן (מ-2000 נסגרו כ-200 קידוחים שסיפקו מי שתייה בעקבות זיהום בחנקות וניטרנט שמקורם בעיקר בחקלאות. על -פי הערכת רשות המים פוטנציאל המים של קידוחים אלה הוא כ-20 מיליון מ”ק.
חיבור אזורים מנותקים
חיבור אזור הכנרת ואזורים נוספים למערכת הארצית וקידום תוכנית לשיקום וניהול בר קיימא, במטרה להבטיח אספקת מים ולשמר את מקורות המים הטבעיים.
מימון משק המים
- כיום משק המים פועל כמשק תעריפי סגור. עובדה הגורמת לעיכובים רבים בפיתוחו (על-פי המצב השורר כיום, כל פרויקט בא לידי ביטוי במחיר המים. כחלק מרצון לא להעלות את המחיר, רשות המים נמנעת לא אחת מאישור פרויקטים).
- יש לפעול לקביעת אופן מימון משק המים ולפתח גישה חדשה המשלבת בין משק מים תעריפי (סגור) לבין מימון ציבורי יציב הנחוץ להשלמת פרויקטים לאומיים הנדרשים להתמודדות עם שינויי האקלים ועמידה ביעדים ציבוריים, כמו למשל שיפור איכות הקולחים.
טיפול בביקושים (מחיר המים)
- הטלת תעריף גבוה בעבור צריכה עודפת. (מעל 5.4 מ”ק לאדם לחודש).
- הקמת קרן אליה יועברו תקבולי הצריכה העודפת לעידוד חדשנות.
- הטלת קנסות בעבור השקייה בזבזנית לציבור הרחב והרשויות המקומיות.
קמפיין לחסכון במים
- חינוך לחסכון במים לא רק בעת משבר, אלא כדרך חיים מקיימת וכשגרת חיים.
- השקעה בפרויקטים לחיסכון במים לאורך כל ימות השנה.
הקמת מועצה ציבורית למים
הקמת מועצה במימון המדינה, בה חברים נציגי ממשלה, נציגי מגזרים שונים ונציגי ציבור. המועצה תבצע מחקרים ותגיש דפי עמדה בנושאים השונים. הקמת מועצה כזו היתה אחת ההערות המרכזיות של ועדת השופט ביין שבדקה את משבר המים הקודם.