חוק השקיות, שקודם על-ידי עמותת צלול והמועצה לישראל יפה, נכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2017 והוחל רק על רשתות השיווק הגדולות. "צלול" דורשת לעדכן את יעדי החוק ובמקביל להחילו על כלל העסקים ולאסור על-פי חוק חלוקה בחינם של שקיות מכל סוג
ב-2017 אישרה הכנסת את חוק השקיות, בעקבות פעילות של עמותת “צלול” והמועצה לישראל יפה. כחמש שנים אחר כך, הגיעה העת להרחיב את החוק על כלל המשק.
הצורך בחוק מיוחד לנושא השקיות התעורר לאחר שבשנים האחרונות הפכה הצריכה המופרזת של שקיות פלסטיק לאחד מגורמי הפגיעה האקולוגית הקשים ביותר בארץ ובעולם. זמן שימוש ממוצע בשקית 20 דקות בלבד, שבתומן היא מגיעה לאתרי האשפה או לסביבה, שם היא ממשיכה להתקיים עוד מאות שנים, במהלכן היא פוגעת בחייהם של בעלי חיים יבשתיים וימיים הטועים לחשוב שמדובר במזון. השקיות גם מהוות פוטנציאל לזיהום קרקעות ומאגרי המים ותופסות נפח רב בשטחים ההולכים ומתמעטים להטמנת אשפה.
רוב מדינות העולם הגיעו כבר מזמן למסקנה שיש להפחית בצורה דרמטית את השימוש בשקיות. באנגליה, אירלנד, ווילס וסקוטלנד גובים תשלום בעבור השקיות. באוסטרליה, בחלק ממדינות ארה”ב, וברוב מדינות דרום אמריקה, הוטל איסור מוחלט על חלוקת שקיות. התוצאה בכל המדינות הייתה הפחתה משמעותית בשימוש.
ב-2021 דיווחה המשרד להגנת הסביבה בדו”ח השנתי שלו על ירידה של 71% במכירת השקיות לעומת 2016, ועל הפחתה של 4,416 טון פסולת שנשלחה להטמנה – כל זאת בעקבות החוק.
השקיות במספרים עד לאישור החוק
2.8 מיליארד
מספר שקיות הגופיה המחולקות בארץ.
1.6 מיליארד
השקיות המחולקות ברשתות השיווק.
325
השקיות שצורך כל אדם בממוצע לשנה.
1,200
כמות השקיות שצורך משק בית לשנה.
15 אלף טון בשנה
המשקל הכולל של שקיות הנשיאה שמשליל הציבור לאשפה או לשטחים הפתוחים בשנה.
80 מיליון ש’ בשנה
עלות השקיות המחולקות ובסופו של דבר מגולגלת על הציבור (הטמנה, ניקיון ועוד).
40 שקל בשנה
העלות העקיפה שכל אחד משלם בעבור הטמנה, ניקיון השטחים הפתוחים, עלות נזקים ועוד.
80% הפחתה במרכולים
בעקבות אישור החוק.
סעיפים שליליים בחוק
10 אג' בלבד
עלות השקית 10 אג' בלבד. מחיר שגורם לאדישות הציבור ולא מעודד לערוך קניות עם סל.
אין יעד הפחתה מוסכם
עובדה שמקשה על המשרד להגנת הסביבה להחליט האם החוק הצליח או נכשל והאם יש להכניס בו שינויים
חובת דיווח לקויה
החוק מחייב את השר להגנת הסביבה לדווח לוועדת הפנים והגנת הסביבה אחת לשלוש שנים בלבד. פרק זמן ממושך, שעלול לגרום לירידה באפקטיביות שלו.
מאפשר לשר לצמצם את גובה העיצום
למקרה של התנהגות טובה בעבר ועמידה בדיווחים ואם למנהל יש סיבות אישיות מיוחדות. פותח פתח לבקשות חריגות.
סעיפים חיוביים בחוק
חוק ולא מהלך וולונטרי
בעוד שהמשרד להגנת הסביבה כיוון למהלך וולונטרי בלבד, בסופו של המהלך חוקק חוק מחייב, כפי שדרשה "צלול".
השקיות בקופה בלבד
על המרכולים נאסר להציע שקיות גופיה למזון הנמכר בתפזורת (ירקות, פרות, לחם ועוד). עובדה שמונעת להשתמש בהן במקום בשקיות קופה.
הכסף מועבר לקרן לשמירת ניקיון
חלק מהכסף שנגבה מהציבור בעבור השקיות מועבר לקרן לשמירת הניקיון, לטובת חינוך והסברה ולשאר מטרות סביבתיות ולא מועבר ישירות לבור הגדול של תקציב המדינה, כפי שדרש האוצר.
80% הפחתה ברכישת שקיות
על-פי נתוני המשרד להגנת הסביבה החוק נוחל הצלחה וגרם להפחתה של 80% בחלוקת השקיות. עתה יש צורך להרחיבו ולהעלות את מחיר השקיות, כדי שלא לחבל בהצלחת החוק
חדשות
“צלול” לסמט: “חוק השקיות מייצר מפגעים”
עמותת צלול מבקשת ממנכ”ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, לחזור ולהסביר לרשתות המזון ולכלל הציבור את העקרון עליו מבוסס חוק השקיות, שהוא צמצום השימוש בשקיות.
סקר מ-2013: רוב הציבור תומך בחוק השקיות
רוב בקרב הציבור בישראל סבור כי שקיות פלסטיק המחולקות ברשתות השיווק מסוכנות לאדם ולסביבה ומחצית מהציבור סבורים כי יש להפסיק לחלוטין את השימוש בהן, כך
חוק השקיות – נייר עמדה
עמותת צלול בשיתוף המועצה לישראל יפה, פועלות מזה זמן רב לחקיקת חוק שיאסור חלוקה בחינם של שקיות פלסטיק ותחייב את הרשתות למכור לציבור שקיות מחומר