עמותת צלול יזמה קואליציה בה חברים למעלה מ-20 ארגוני סביבה לביטול תוכנית להעביר נפט ממדינות המפרץ לים התיכון באמצעות הצינור הרעוע של קצא"א. כ-300 מדענים מכל העולם חתמו על עצומה הקוראת לביטול התוכנית. בראשית 2022 הודיע המשרד להגנת הסביבה שהוא נוקט במדיניות של "אפס תוספת סיכון למפרץ אילת". היתר הרעלים של המשרד מאפשר להעביר שני מיליון טון נפט בשנה. עתה לוחצת קצא"א על הממשלה לאפשר את הגדלת הכמות. הארגונים מתנגדים וכך גם פורום ההתפלה, פורום ראשי רשויות החוף ואגוד רופאי הציבור
חוות דעת
עמדת האיגוד הישראלי להתפלה
עמדת פורום רופאי בריאות הציבור
עמדות המומחים
בשל המבנה הגנטי שלה, השונית תצליח לשרוד את משבר האקלים שפגע בשוניות רבות ברחבי העולם מכאן שלשונית יש חשיבות עצומה לא רק לעיר אילת אלא לעולם כולו, שכן קיים סיכוי שהיא תהיה גרעין הרבייה לכל שוניות העולם.
די בתקלה ולו הקטנה ביותר, כדי להרוס את השונית הרגישה מאוד לזיהומים. ככל שיותר מכליות ישוטו במפרץ ההסתברות לתאונה שבה ישפך נפט למפרץ רק תגבר ואיתה הסיכון הרב להמשך קיומן של השוניות לאורכו של כל המפרץ.
מסמך מדיניות לשימור המפרץ של רשות הטבע והגנים קובע שהמפרץ ארוך וצר ובשל הרוחות החזקות הנושבות בו כל זיהום נפט יגיע מהר לאזור החוף שבו נמצאות שוניות האלמוגים ויפגע בהן לפני שיהיה אזיה סיכוי להתשלט על הזיהום.
עמדת "צלול"
החתימה המהירה על ההסכם בין קצא”א לבין “רד מד” ללא מעורבות של המשרד להגנת הסביבה, ללא תסקירים וחוות דעת סביבתיות וללא בחינת הסיכונים, היא ההוכחה לצורך הדחוף לפרק את חברת קצא”א הפועלת תוך החרגה של חוקי סביבה, ללא שקיפות ומתוך אינטרסים כספיים צרי אופק בלבד. עמותת צלול בשיתוף ארגוני סביבה וארגונים אזרחיים בארץ ובעולם תפעל לביטול התוכנית ולהמשך השמירה על שוניות הים האדום שהן נכנס מקומי וכלל עולמי.
עמדת המשרד להגנת הסביבה
המשרד להגנת הסביבה פרסם נייר עמדה הקוראת לבטל לאלתר את הסכמי קצא”א עם איחוד האמירויות. מחבר הנייר, מנהל היחידה להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, רני עמיר, הזהיר ששפך נפט בשל הגדלת מספר המכליות העוברות במפרץ יביא לאסון חסר תקדים.
לדברי השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: “בראייה ארוכת טווח, הגדלת פעילות שינוע דלקים פוסיליים במקום כה רגיש כמפרץ אילת היא צעד בכיוון השיגוי”.
מנייר העמדה עולה שבשנים האחרונות הגיעו למפרץ אילת כשש מכליות נפט בשנה בלבד ואילו על פי ההסכם החדש עד 2025 יגיעו למפרץ כ-50 מכליות בשנה – כחמישה מיליון טון נפט בשנה.
עוד עולה מנייר העמדה, שלמרות ההגדלה המתוכננת קצא”א אינה ערוכה לתת מענה יעיל ועצמאי לשפך נפט בעקבות תקלה או תאונה.
נייר העמדה מזהיר שלהסכם שינוע הנפט פוטנציאל לפגוע בים ובענף התיירות עליו מבוססת פרנסת העיר וכי דליפת נפט עלולה להיות הרסנית לשונית האלמוגים שהיא סביבת חיים רגישה ביותר.
עוד עולה מנייר העמדה, שרשיון העסק של קצא”א אינו תואם תרחיש של אסון שפך וכי תוכנית החירום להתמודדות עם תקרית כזו היא מקומית ומוגבלת וכי לחברה יש אמצעים מוגבלים לחסימה, שאיבה וספיגה של שמנים מהים המותאמת לשש מכליות בלבד. הדוח מביע חשש לא רק מפני תקלות במכליות אלא גם מתקלת שבר בצנרת ההולכה היבשתית בסמוך לקו החוף שנבנתה בשנות ה-70, שיש לה פוטנציאל קריסה וסכנה מוחשית לסביבה הימית הרגישה.
נייר העמדה מדגיש את העובדה הידועה שהמדינה אינה ערוכה מספיק לאסון סביבתי באילת וזאת בשל מחסור חמור בציוד. כפי ש”צלול” מתריעה מזה זמן רב – את החוסמים שתפקידם למנוע את התפשטות כתם הנפט רכשה המדינה לפני כ-30 שנה וגם הספינה שתפקידה להתמודד עם הזיהום היא עתיקה ומיושנת זאת בשעה שהסיכונים לים רק גדלים כל העת.
נייר העמדה גם כולל פרק שבו אזהרה מפני זיהום אוויר שיפגע בתושבי העיר, לפיה פליטת אדי הדגק במקרה אסון שפך תהיה פי 50 המפגליטות הנוכחיות.משמעות הדבר היא זיהום אוויר ומטרד ריח קשים.
בדו”ח מזכיר עמיר את האסונות הסביבתיים הקשים להם גרמה קצא”א ובראשם אסון עברונה, במהלכו פגיעה בצינור בסמוך לבאר אורה שבערבה גרמה לשפך נפט שהגיע עד לממלכת ירדן.
הנייר גם מדגיש את העובדה שההסכם נוגד את המדיניות הרשמית של הממשלה לעבור לאנרגיות מתחדשות ולכלכלה דלת פחמן. עמיר גם דורש להקצות תקני כוח אדם נוספים ואמצעי פיקוח וכי קצא”א תתחייב להתשתתף בתקציב ניטור הים בסכום של מיליון שקל בשנה.
חדשות
הסיכונים במפרץ אילת גוברים – אסור ששהיתר הזמני יהפוך לקבוע
ניסיונות שיגור הטילים מתימן לכיוון העיר אילת והמפרץ הם עוד סיבה מדוע אסור לאפשר לחברת קו צינור אירופה אסיה (קצא”א) להגדיל את שינוע הנפט משני
“צלול” דורשת: הרחבת שינוע הנפט במפרץ אילת רק לטובת המשק הישראלי
לאור המלחמה הקשה שישראל מתמודדת איתה בימים אלו, קיבלה קצא”א היתר מיוחד וזמני להגדיל את היקפי שינוע הנפט שלה במפרץ אילת. אנחנו מבינים את המצב
מדענים נגד הסכם קצא”א
רשימת החותמים פרופ’ אבישר דרור ישראל Israel פרופ’ אבלסון אביגדור ישראל Israel ד”ר אבנר עוזי ישראל Israel פרופ’ אברמוביץ סיגל ישראל Israel ד”ר אגאי שי
פורום ראשי רשויות החוף קורא לנתניהו לעצור את הגידול בשינוע הנפט של קצא”א
פורום ראשי רשויות החוף שלח מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו קרא לממשלה לעצור את הגדלת שינוע הנפט דרך ישראל ומפרץ אילת, שמתכננת קצא”א, תוך
קמפיין רחב של מטה החירום – קצא”א העתיד השחור של אילת ואשקלון
“קצא”א העתיד השחור של אילת ואשקלון”. זוהי סיסמתו של קמפיין רחב בתמיכת תושבי אשקלון ואילת, כנגד התרחבות פעילות שינוע הנפט של קצא”א. הקמפיין כולל שורה
האיגוד הישראלי להתפלה: הרחבת פעילות שינוע הנפט של קצא”א מגדילה את הסיכונים לפגיעה בהתפלה
האיגוד הישראלי להתפלה כתב למשרד ראש הממשלה ולשר האנרגיה, ישראל כץ שהוא מאמץ את חוות הדעת והמלצות צוות המומחים מנובמבר 2021 תחת המטריה של האגודה
איגוד רופאי בריאות הציבור נגד הגדלת שינוע הנפט במפרץ אילת
איגוד רופאי בריאות הציבור שלח מכתב לשר הבריאות משה ארבל, בבקשה שיפעל לביטול התוכנית להרחבת היקף שינוע הנפט של חברת קו צינור אירופה אסיה (קצא”א)
“צלול” למשרד להגנת הסביבה: אל תאפשרו להכניס למפרץ אילת יותר משני מיליון טון נפט בשנה
עמותת צלול שלחה למשרד להגנת הסביבה מכתב לפני פנייה לבית המשפט שבו היא דורשת מהמשרד לפעול על פי דין ולאסור הכנסת נפט גולמי מעבר לכמות
חתמו על העצומה: קצא”א העתיד השחור של אילת
בעוד שבעולם שואפים לעבור לאנרגיות מתחדשות, משרד האוצר, והחברה הממשלתית “קו צינור אירופה אסיה” (קצא”א), מקדמים תוכנית להגדלה מטורפת של שינוע נפט ודלקים באוניות דרך
איגוד רופאי בריאות הציבור לסילמן: הרחבת שינוע הנפט של קצא”א דרך מפרץ אילת ואשקלון – סכנה בריאותית
איגוד רופאי הבריאות בישראל כתבו מכתב לשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, שבו התריעו על כך שלאחרונה עלתה באופן חד כמות הנפט המשונעת מאשקלון לאילת, ומאילת
מעקב “צלול” אחר מכליות הנפט של קצא”א – חשש לחריגה מהכמות המותרת
“צלול” עוקבת אחר המכליות שמגיעות למפרץ אילת כדי לוודא שהכמות המשונעת אינה עולה על זו המותרת בהיתר הרעלים של המשרד להגנת הסביבה – שני מיליון
“צלול” בתגובה על הארכת חיסיון קצא”א: “הלחצים הכבדים מנעו החלטה שהיתה משרתת את האינטרס הציבורי”
ועדת המשנה לחוץ וביטחון החליטה להאריך את החיסיון של חברת קו צינור אירופה אסיה (קצא”א) למשך שנה, ולא לחמש שנים, כפי שדרש האוצר. בתגובה להחלטה