מתוך שש מרינות שקידם מינהל התכנון אושרה רק מרינה אחת בנהרייה. התושבים, ארגוני הסביבה והמשרד להגנת הסביבה דורשים את פסילתה
מינהל התכנון ורשות הספנות (רספ”ן) קידמו במשך שנים תוכנית לתוספת מרינות בחופי ישראל בטענה שחסרים 3,500 מקומות עגינה לבעלי יאכטות בארץ, הנאלצים להחנותן בנמלים מחוץ למדינה. את התוכנית הפקיד מינהל התכנוןהתכנון בידי משרד האדריכלים לרמן (שבעליו בעלי יאכטה) שאיתר שישה מיקומים למרינות חדשות – בבת ים, תל אביב, נתניה, חדרה, חיפה, עכו ונהרייה. כל ראשי הרשויות בערים אלה התלהבו מהרעיון – התושבים וארגוני הסביבה הרבה פחות. התוכנית הובאה לדיון הוועדה לעניינים תכנונים עקרוניים (ולנת”ע), שפסלה חמשיה מיקומים למרינות ואישרה מרינה אחת בנהרייה. בשלב הבא היא תובא לדיון המועצה הארצית לתכנון ולבנייה.
לטענת ראשי הרשויות מרינה תביא לפיתוח ולשגשוג כלכלי, המרינה תהפוך לאבן שואבת לתיירים מכל העולם ולמקום בילוי נחשק. ארגוני הסביבה, לעומתם, טענו כי המרינות יגרמו לגזילת חופים מהציבור הרחב, יעצרו את מסע החולות בים ויגרעו חול מחופים סמוכים, יגרמו לזיהום ולפגיעה בבעלי חיים ימיים וכל תכליתן גזילת החופים מהציבור הרחב למען מעטים.
גם המשרד להגנת הסביבה הצטרף למתנגדים וטען שהמרינות הן מפגע סביבתי שהציבור יאלץ לשלם מיליונים בכל שנה בעבור הזנת החופים בחול שהמרינות יעצרו.
משרד התחבורה, האחראי על רספ”ן הציג עמדה מנוגדת. בעוד שהשרה, מרב מיכאלי, הודיעה שהיא מתנגדת להרס חופי הארץ, נציגה בולנת”ע תמך בתוכנית.
בתום דיון ארוך הודיעה הוועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים (ולנת”ע) שהיא פוסלת חמש מרינות ומאשרת מרינה אחת בנהרייה, אך לא קבעה האם מדובר בהרחבת המעגנה הקיימת במרכז העיר או בהקמת מרינה חדשה בצפונה.
ארגוני הסביבה הודיעו בתגובה שימשיכו להאבק במרינה החדשה, המתוכננת בסמוך לשמורת טבע ימית הגדולה בארץ, שמרינה תאיים על המשך קיומה, מחוץ לעיר ובעתודות החוף האחרונה שסובלת כבר כיום ממחסור חמור בחופי רחצה נגישים, שכן רוב חופי האזור מסולעים ומסוכנים לרחצה. גם המשרד להגנת הסביבה הודיע שיאבק לביטולה גם של תוכנית זו.
לדברי השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, “אני מברכת על דחיית התוכנית להקמת שש מעגנות חדשות. שטחי החוף בישראל מצטמצמים ולחצי הפיותח גוברים. אין שום הגיון בקידום חניות לסירות ויאכטות שמשרתות מעטים על חשבון הרבים ופוגעות אגב כך במגוון הביולוגי החשוב בחופים ובים התיכון. בוודאי כשאפשר להרחיב את המרינות הקיימות. זו בדיוק מסוכ התוכניות שצריכות לחלוף מן העולם בימים של משבר אקלים ומשבר אקולוגיץ לצד זאת, ההחלטה להקי מרינה בהנרייה מצערת, וכלי תקווה שאף היא לא תקודם”.
עמותת צלול מתנגדת להקמת מרינה חדשה בנהרייה ותומכת בפיתוח זהיר של המעגנה הקיימת לצרכי ספורט ונופש בלבד. לדעת העמותה הקמת מרינה בצפונה של העיר תפגע אנושות בשמורת הטבע הימית של אכזיב, תפגע במקומות ההטלה של צבי הים, תפגע במשטר הסעת החולות בים ותביא להרס וחורבן של חוף ים בתולי שהוא עתודות החופים האחרונה של העיר שמספר תושביה רק הולך וגדל.
חדשות
משש יוצא אחד: אושרה הקמת מרינה בנהרייה. ארגוני הסביבה המקומיים ממשיכים במאבק
ארגוני הסביבה למיכאלי: מנעי את הפקעת החופים להקמת מרינות מיותרות שיפגעו בסביבה
ארגוני הסביבה פנו לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, בבקשה להתנגד לתוכנית מינהל התכנון ורשות הספנות להקים שש מרינות חדשות לאורך חופי הארץ. לטענת הארגונים שטחי החוף בישראל